Опорні школи

19.11.2018 14:40
Shapka Створення опорних шкіл: що це дає учням

В Україні триває реформа освіти. Наочно переконатися в цьому вже змогли батьки першокласників, які розпочали навчання в Новій українській школі. Обладнані кабінети з партами, що відповідають всім санітарним нормам, сучасні зручні меблі, інтерактивні дошки, планшети. І нові підходи до навчання.

Проте реформа освіти стосується всіх учнів, а не тільки тих, хто тільки переступив поріг школи. У тому числі — через створення належних умов навчання. Повноцінні хімічні лабораторії, макети в кабінетах біології, телескопи для вивчення астрономії — це те, що має бути для належного вивчення дисциплін у старших класах. І вже є у багатьох опорних школах в тому числі і Запорізької області.

Опорна школа — це обраний на конкурсній основі  навчальний заклад (за кількістю учнів, матеріально-технічним станом, місцем розташування), у якому навчаються з 1 по 11 (12) клас. І тільки в цьому навчальному закладі є 10-11 (12) класи. В інших школах громади навчаються до 9 класу або тільки початкові класи. Після 9 класу учні навчаються в опорній школі, у якій створені для них всі умови. Вчителі старших класів проходять додаткові навчання, підвищують кваліфікацію, навчаються новим методам роботи, які будуть цікаві для підлітків та сприятимуть кращому засвоєнню навчального матеріалу.

1

Такий підхід до системи освіти — європейська практика. Але якщо в Польщі, Чехії та інших країнах діти їздять до школи громадським транспортом за кошти батьків, в Україні підвезення дітей організовує громада шкільними автобусами. У Комиш-Зорянскій ОТГ таких автобусів п’ять. Тож проблем з підвезенням немає.

Окрім того, для учнів старших класів організовують на базі школи додаткові гуртки і курси для розвитку і заглибленого вивчення дисциплін, за якими складають ЗНО.

Ще однією перевагою є більші за чисельністю класи. Є значна різниця, коли у класі навчають 5-7 дітей чи 18-20. Не тільки в тому, що учні отримують змогу розширити коло спілкування, знайти друзів за інтересами, навчитися працювати в команді. При чисельності 20 і більше учнів навчальний заклад має право вводити спеціалізації. Адже в одних дітей більше схильність до гуманітарних наук і вони будують плани на майбутнє, виходячи зі своїх інтересів, інші діти тяжіють до технічних, точних наук і мають намір вступати на економічні, математичні, інженерні та інші спеціальності. Навряд чи буде ефективно протягом двох років більшу увагу приділяти історії, а планувати вступати до медичного університету, де більш потрібна біологія. Виходом буде або підготовка такої дитини до вступу за кошти батьків і роботу з репетиторами, або спеціалізований біологічний клас. При цьому з обладнаними кабінетами.

Серед учнів 9-10 класів Комиш-Зорянської громади було проведено опитування, одне з питань якого стосувалось бажанням вступу до вищих навчальних закладів. У ваших дітей є бажання вчитися, самореалізуватися. І це дуже важливо. Тому на сьогодні варто створити ті умови, які нададуть їм можливість втілити бажання та мрії.

Що стосується обладнання лабораторій і спеціалізованих кабінетів, середня вартість одного становить 400 тисяч гривень. Громади не мають змоги вкласти такі кошти у всі школи. Держава ж виділяє кошти тільки на опорні навчальні заклади. У 2017-2018 роках всі опорні школи Запорізької області мали змогу скористатися коштами як державного, так і обласного бюджету для обладнання кабінетів. На наступний рік ця підтримка ще передбачена. Тільки у Державному бюджеті планують закласти 3 млрд грн на опорні школи по всій Україні. Це та можливість, якою варто скористатися громадам.

Окрім того, велику увагу в школах мають приділяти й розвитку дитини, підготовки її не тільки до подальшого навчання й здобуття професій, але й до життя в сучасному світі, де багато можливостей для молоді. Тим більше, що на сьогодні українські та міжнародні фонди й організації акцентують саме на розвитку підлітків з малих населених пунктів. Стосуються такі проекти і навчання в європейських вузах, і подорожей, і розвитку особистості, і пошуку місць роботи та самореалізації. Причому участь у цих проектах безкоштовна. Але від керівників навчальних закладів і вчителів залежить, наскільки вони зможуть підготувати молодь до пошуку цих можливостей, до подачі заявок на участь у програмах і перемог у конкурсах, до роботи в команді, реалізації спільних проектів. Цьому їх навчають.

В опорні школи залучають проекти, які працюють на території. Наприклад, Комиш-Зорянську ОТГ відібрали як партнера у проекті “ООН Жінки”, який працюватиме зі старшокласниками і щодо згуртування, і протидії насильству серед підлітків, і підготовки проектів для втілення власних ідей (при цьому надаючи фінансування для їх реалізації). Залучатимуть до культурних, навчальних, розвивальних заходів.

Наталя Селюкова,

експерт з комунікації

Запорізького ВПУ

Центр розвитку місцевого самоврядування

 
© Комиш-Зорянська селищна рада, Запорізька область, Україна